Předseda Asociace elektromobilového průmyslu Ing. Jaromír Marušinec z brněnského Vysokého učení technického vidí budoucnost jednoznačně – na nic jiného než na elektřinu se jezdit nebude a je jen otázkou, kdy tento stav nastane. 

 

V rozhovoru pro AUTOMOTIVE ENGINEERING JOURNAL také Ing. Marušinec hodnotí situaci současných automobilek a postavení společnosti Tesla a budoucnost jejích produktů.

Má v současnosti elektromobilita perspektivu v konkurenci ostatních druhů pohonu?

Pokud jde o dlouhodobý výhled, lze říci, že na nic jiného než na elektřinu se jezdit nebude, a je tedy jen otázkou, kdy tento stav nastane. Vodík pohonem budoucnosti s jistotou nebude, i když by si to mnozí přáli. Bohužel totiž platí, že vodík je jen obtížně uložená elektřina, vodík se nedá fyzikálně levně vyrobit a je obtížné jej vyrobit jinak než ze zemního plynu. Pohon na baterie bude daleko efektivnější a ukazuje to i současný start těchto technologií.

Jak si vysvětlujete, že v aktuálním světovém průzkumu společnost KPMG, většina top manažerů automobilek v dlouhodobé perspektivě věří spíše vodíku?

To je jen zkreslený pohled. Kdybyste se jich zeptali před deseti lety, věřilo by jich vodíku sto procent a trendem je tedy pokles důvěry ve vodík. Ti, kteří mu budou věřit dál, v budoucnu už možná ani top manažery nebudou. Žijí v určitých slonovinových věžích a nevědí o technologiích a o tom, jak se skutečně rozvíjejí. V minulosti také nikdo netušil, jak se bude rozvíjet internet. Možná dnes říkají spíš to, co si pro budoucnost přejí, ale ona nenastane.

V současnosti automobilky na trend elektromobility již reagují. Můžete zhodnotit jejich přístup?

K elektromobilitě se poslední pět let všichni začali stavět pozitivně. Když jsme se účastnili setkání na sdružení automobilového průmyslu v Německu, jeho předseda řekl, že v současnosti mají jen pět základních problémů, které musí řešit a to jsou T, E, S, L a A. To je myslím dost srozumitelné. Firmy společnosti Tesla neumí konkurovat, ale není to proto, že by to nebylo možné, ale protože nechtějí. Udělat elektroauto s dojezdem tisíc kilometrů je jen otázka chtění, technologie jsou k dispozici. Automobilky byly z minulosti zvyklé pokrok zákazníkům postupně dávkovat, ale tady nastala situace, že Tesla s tímto přístupem přestala a ukázala, co je opravdu možné. Dnes to automobilky dohánějí, a mnozí dost úspěšně – například BMW, VW, Nisan a další postupují dost rychle.

Bude nadále postavení firmy Tesla tak silné?

Tesla nemá „zamčené“ technologie a jejich patenty lze používat, není to tedy tak, že by nikdo dělat nemohl to co oni, spíš to nikdo nechce. Na VUT jsme vytvořili prototyp elektromobilu Super El už před sedmi lety a už tehdy jsme měli lepší parametry než Tesla. V případě automobilek ale jde o to změnit výrobní linky a to je pro ně velmi bolestivé. Ten přerod ale musí nastat.

(Celý rozhovor s předsedou Asociace elektromobilového průmyslu Jaromírem Marušincem si můžete přečíst v březnu v novém vydání magazínu AUTOMOTIVE ENGINEERING JOURNAL.)